555 555 555
Example@mail.com
In het afgelopen jaar heb ik voor mijn tolkenbureau “De woordenbrug” meer dan 1000 uur tolk- en vertaalwerk gedaan. Ik lees veel over mijn beroep en zo ontdekte ik recent dat in 2009 in de Staatscourant een gedragscode voor tolken stond. (link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-15358.html )
Twee essentiële onderdelen van deze gedragscode zijn collegialiteit en het belang van de klant. Ik heb daar de laatste weken veel over nagedacht. Als afgestudeerd elektrotechnisch ingenieur doe ik behalve algemeen tolkwerk ook gespecialiseerde opdrachten die passen bij mijn vakkennis.
Onlangs sprak ik met een tolk met een medische achtergrond. Ze vertelde dat ze binnenkort ging tolken in een technische omgeving. “Niet dat ik veel weet van techniek; maar goed, ik wil deze opdracht wel doen want hij verdient goed,” zei ze. Toen dacht ik na: als ik een aanvraag zou krijgen om te tolken op een congres van chirurgen, dan zou ik verwijzen naar mijn collega met een medische opleiding of het zelf doen. Het lijkt me belangrijk dat je juist dan voldoende vakkennis hebt. Ik zou die opdracht daarom niet zelf aannemen maar doorverwijzen. Maar blijkbaar doet niet iedereen dat.
In de gepubliceerde gedragscode staat niet alleen iets over collegialiteit, maar ook over de taakuitoefening en handelen in het belang van je klant. Stel je voor, je hebt een uitdagende opdracht, maar je weet dat een andere ZZP-collega tolk beter geschikt is. Wat doe je? Een goede tolk zijn betekent voor mij ook dat je het belang van de klant soms boven je eigen belang stelt. Wederzijdse ondersteuning is cruciaal: klanten doorverwijzen naar de beste persoon voor de taak, zelfs als dat betekent dat je een opdracht afstaat.
Ik geloof in eerlijkheid en open communicatie. Dit creëert een betrouwbare gemeenschap van tolken en vertalers. Maar deze vraag geldt niet alleen voor tolken. Ik ben benieuwd: Hoe zie jij collegialiteit in jouw dagelijkse werkpraktijk als zzp'er? Neem je opdrachten aan die een ander beter kan uitvoeren? Laat je het belang van de klant en de kwaliteit van je werk voorop staan, zoals de gedragscode vereist of kies je soms ook voor de portemonnee?